diumenge, 9 d’octubre del 2011

Els blocs, la blogosfera i els blocs educatius


El dia 6 d'Octubre a classe de GTIC vam estar comentant les idees principals del llibre: Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents.


El llibre ens presenta diferents temes, els quals he volgut destacar els següents:

- La creació d'un bloc i el seu ús:

Un bloc és un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d’un autor o diversos autors, en què apareix en primer lloc el més recent, on l’autor conserva sempre la llibertat de deixar publicat el que consideri pertinent.

Què permet?
  •  Permeten als lectors interactuar amb l’autor, o fins i tot amb altres blogs que parlen del mateix tema.
  •  Permeten buscar i organitzar la informació de diferents maneres.
  •  Permeten combinar de manera senzilla el treball a l’aula i el treball a distància, amb totes les possibilitats que això comporta.

Un blog serveix per exposar i intercanviar idees. És una eina de publicació i comunicació que està especialment preparada per organitzar i emmagatzemar tota aquesta informació.

   La blogosfera i els blocs educatius:

La Blogosfera és el terme amb el qual s’agrupa la totalitat de weblogs. Atès que els blogs estan connectats per mitjà d’enllaços, comentaris, històrics i referències han creat i definit la seva pròpia cultura.
Així doncs, considerem la blogosfera com un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.

Un bloc educatiu és un nou mitjà d’interacció i comunicació social que s’incorpora a l’aula. En primer lloc, la seva introducció a l’aula suposa una nova pràctica comunicativa caracteritzada pel protagonisme que adquireixen els alumnes. L’objectiu del bloc educatiu és trencar la comunicació unidireccional i afavorir els aprenentatges mitjançant l’activitat dels alumnes. La creació d’un bloc educatiu comporta una responsabilitat que assumeix públicament. El caràcter públic del bloc és una de les seves característiques més interessants des del punt de vista educatiu ja que el discurs de l’alumne està destinat a qualsevol que entri en el bloc.

Per fer-ho de la millor forma possible, l’autor ha de:
  •  Construir la pròpia identitat: “com vull mostrar-me a través de les meves entrades”
  •  Construir una representació del destinatari: “a qui m’adreço?”
  •  Fer explícit el propòsit que es dóna a les entrades o posts: “què vull aconseguir amb el que estic escrivint?”
  •  Seleccionar el contingut de l’entrada i controlar la forma en què la presento: “a qui interessa el que dic?”.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada